Nii päris kui ka virtuaalmaailmas
1666.aastal tõestas inglasest teadlane Isaac Newton, et prismasse sisenev valge valgus kiirgab prismast välja kõiki spektril olevad värvid. Valge valgus kui nähtamatu toon koosneb ilmselgelt kõigil spektritel asetsevatest värvitoonidest ning peegelduvad inimsilmale erinevalt. Newton tõestas ka kahtlustuse, et kõigil värvidel on oma lainekõrgus, mis tänapäeva keeles tähendab, et värvidel on kõigil oma kood, mille alusel tehnika tuvastab erinevaid värve.
Hilisemate uuringute käigus alustati katseid värvide segamiseks. Näiteks punase ja kollase värvi kokku segamisel saab oranži tooni ning sinise ning kollase kokkusegamisel saab rohelise tooni. Artistid ning kunstnikud alustasid koheselt meetodi kasutamist ning 1700a alguses on ajaloolistel maalidel väga hästi märgatav toonide sulandumine eelneva segamise meetodi põhjal.
Kuna värvid aitavad meelestada inimeste tujusid ning enesetundeid, kasutatakse meedias ning kodukujunduses värvikombinatsioonide kasutamist väga tugeva printsiibi alusel. Erinevad värvid iseloomustavad erinevaid tujusid- nii positiivseid kui ka negatiivseid. Kuigi värvid ei ole kunagi alati 100% tujude määrajad, kasutatakse teaduslikult tegelikult üle 10 erineva värvi tujude määrajate ja algatajatena.
Inimese tegevust ning enesetunnet mõjutavad enamjaolt 5 värvi:
- Must – Must värv toob inimestes tavaliselt esile kurvad ning muserdavad tunded ning mälestused. Negatiivse alatooniga väljendatakse ka palju erinevaid laialt levinud ütlusi: must lammas, must reede, must maagia, must pall(piljard). Must toon loob tunded mida tavaliselt mõjutab lein ning kurbus. Kuigi negatiivse alatooniga on ülekaal siinkohal suur, saab musta tooniga kirjeldada ka arukusega seotud tundeid. Näiteks võib tuua kogenud, kõrgetasemelise, haritud, peene (ing. k sophisticated) effekti.
- Valge – Valged seinad või valge disain väljendub puhta, koristatud, kallihinnalise, kõrgelt hinnatud välimuse näol. Valge värv mõjutab psühholoogiliselt enim naisi, ning noori lapsi. Kuna nimetatud toon on ka religioosselt üheks enim rahulikkust pakkuv toon, kasutatakse seda nii kristlikel kui ka muu usuga seotud teemadel. Mõningatel juhtudel võib valge tähendada ka surma järgselt tekkivat õndsust.
- Punane – Punane on värvispektril kõige agresiivsem toon ning enim kasutatud meedias kui märk armastusest, võimust, vihast, valust, kirest. Punane kiirgab madalaid laineid ning inimsilm tuvastab tooni koheselt.
- Sinine – Kõige enim kasutatav rahulik toon on sinine, mida iseloomustab rahulik, segunev, töökus, avatud eripära. Tavaliselt värvitakse magamistubade seinad siniseks, et tekiks rahulik atmosfäär ning rahustav toime.
- Roheline – rohelise värvi puhul toonitatakse tundeid, mis on seotud loodusega ning turvatundega. Ka väärikus, tasakaalukus ning armukadedus väljendub rohelises värvis.
Meedia ja värvikasutus
Inimaju haarab koheselt infot nähtavatest värvidest. Kirkad ning heledad toonid püüavad esmalt tähelepanu ning meedia ettevõtted on brändide logode kujundamisel ning reklaamide loomisel võtnud kasutusele ekspertide poolt kokku pandud palletti. Näiteks kasutavad tuntud maailmamärgid teatud toone juba aastakümneid. Coca Cola bränd põhineb punase ja valge kooslusele. Nike see eest kasutab musta ja valge kombinatsiooni. Mida erilisem on värv, seda unikaalsem on tulemus ning meedias tähelepanu.
Virtuaalmaailmas lookleb oma skeem
Kuna virtuaalselt hõlmab inimene infot vaid läbi ekraani, koosneb sealne spekter kindlalt kolmest RBG mudelil toodud toonist. Enimjaolt kasutatakse veebilehtedel umbes kolme põhitooni ning ühte lisatooni. Vastavalt firmabrändidele jaotuvad 4 erinevat tooni värvispektril lähestikku või isegi vastandkülgedele. Kuna veebi ning virtuaalmaailmas on värvide kasutamine turunduslikul eesmärgil tähtsaim, saab psühholoogilisel eesmärgil luua tugevaid sidemeid veebilehe kasutajaga. Online kasiinod kasutavad enim kollast ning punast värvi, pangad kasutavad enim rohelist värvi, online jaemüüjad kasutavad enim valget värvi ning veebimängu pakkujad kasutavad enim oranži, kollast ning musta värvi.